|
Tekst jednolity wprowadzony Zarządzeniem nr 08/2020
Dyrektora
Przedszkola nr 240 z dnia 28.08.2020 r.
Statut
Przedszkola nr 240
im. „Polskich Olimpijczyków”
w
Warszawie
Niniejszy
statut został opracowany na podstawie:
Ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910.) Ustawy z dnia 14 grudnia
2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz.
60 ze zm). Ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty ( (Dz.U. z 2019 r., poz. 1481). Konwencji o Prawach
Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20
listopada 1989r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zm.). Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20
czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. Nr 100,
poz. 908). Aktów wykonawczych do ustaw. Spis treści: Dział I POSTANOWIENIA
OGÓLNE Postanowienia ogólne--------------------------------------------------------------------------- 3 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Dział II CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA Rozdział 1. Cele i zadania przedszkola------------------------------------------------------- 4 Rozdział 2. Sposób realizacji celów i zadań przedszkola-------------------------------- 7 Dział III ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE Rozdział 3.Organy przedszkola---------------------------------------------------------------- 11---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rozdział 4. Dyrektor przedszkola------------------------------------------------------------- 11---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rozdział 5. Rada pedagogiczna ---------------------------------------------------------------- 13---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rozdział 6. Rada rodziców---------------------------------------------------------------------- 15---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rozdział 7. Zasady
współdziałania organów przedszkola oraz sposoby
rozwiązywania sporów między nimi ------------------------------------------ 15 DZIAŁ IV ORGANIZACJA
PRACY PRZEDSZKOLA Rozdział
8. Organizacja pracy przedszkola--------------------------------------------------- 17 Rozdział 9 Sposoby sprawowania opieki nad dziećmi------------------------------------ 19 Rozdział 10 Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
------------------------------- 23 Rozdział 11 Zasady współdziałania z rodzicami -------------------------------------------- 23 Rozdział 12 Zasady odpłatności za pobyt
dzieci w przedszkolu i korzystanie z
wyżywienia--------------------------------------------------------- 27 DZIAŁ V NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA Rozdział 13 Zatrudnianie nauczycieli i innych
pracowników--------------------------- 28 Rozdział 14 Zadania nauczycieli---------------------------------------------------------------- 28 Rozdział 15 Zadania pracowników niebędących
nauczycielami----------------------- 32 DZIAŁ VI PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI Rozdział 16 Prawa i obowiązki dzieci --------------------------------------------------------- 34 Rozdział 17 Zasady skreślania dziecka z listy wychowanków--------------------------- 35 DZIAŁ VII POSTANOWIENIA KOŃCOWE Rozdział 18 Ceremoniał przedszkola---------------------------------------------------------- 36 Rozdział 19 Postanowienia końcowe--------------------------------------------------------- 37 DZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE § 1 Ilekroć
w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 240
im. „Polskich Olimpijczyków” w Warszawie; ustawie – należy przez to
rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r.
poz.59); statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola
nr 240 im. „Polskich Olimpijczyków” w Warszawie; dyrektorze -
należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola nr 240 im. „Polskich Olimpijczyków”; radzie pedagogicznej
– należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Przedszkola nr 240 im. „Polskich Olimpijczyków”; wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci
uczęszczające do Przedszkola nr 240 im. „Polskich Olimpijczyków”; rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych
opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad
dzieckiem; nauczycielu – należy przez to rozumieć wychowawcę oddziału,
nauczycieli specjalistów oraz innych pracowników pedagogicznych przedszkola; organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Miasto
Stołeczne Warszawa; organie sprawującemu nadzór pedagogiczny – należy
przez to rozumieć Mazowieckiego Kuratora
Oświaty. § 2
Przedszkole nr 240 im.
„Polskich Olimpijczyków” w Warszawie jest przedszkolem publicznym w rozumieniu
ustawy. Siedziba Przedszkola
znajduje się w budynku przy ul. Marymonckiej 34 w Warszawie, na terenie
Akademii Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego Organem prowadzącym
Przedszkole jest Miasto Stołeczne Warszawa z siedzibą w 00-950 Warszawa pl.
Bankowy 3/5 Nadzór pedagogiczny nad
Przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty. Ustalona nazwa Przedszkole
nr 240 im. „Polskich Olimpijczyków” używana jest w pełnym brzmieniu na pieczęciach
i stemplach. § 3
Przedszkole jest jednostką budżetową. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej przedszkola
regulują odrębne przepisy. Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi
przepisami. Przedszkole posiada logo. Dyrektor drogą zarządzenia określa wzór logo oraz
zasady jego stosowania w materiałach promocyjnych. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na
zasadach określonych w odrębnych przepisach. Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola
określa ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia
dzieci do przedszkola określa corocznie organ prowadzący. W przypadku
niewykorzystania wszystkich miejsc w Przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane w
ciągu roku szkolnego. DZIAŁ II CELE I ZADANIA
PRZEDSZKOLA Rozdział 1 Cele i zadania
przedszkola § 4 Celem przedszkola
jest:
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz
kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach
i dalszej edukacji; budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci
tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre a co złe; kształtowanie u dzieci
odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych
sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek; rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są
niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi; stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej
zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych; budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym,
przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich
przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych; wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i
rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne
oraz sztuki plastyczne; kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej
(do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy
patriotycznej; zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych
poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie
tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej: umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej, językowej i religijnej; organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
jeżeli takie zostaną zakwalifikowane do przedszkola. § 5 Do zadań przedszkola należy:
wspieranie
wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową organizację warunków
sprzyjających nabywaniu doświadczeń w czterech obszarach rozwojowych dziecka:
fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym; wspieranie
aktywności dziecka podnoszącej poziom
integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; zapewnienie
prawidłowej organizacji warunków
sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość
procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny,
wolniejszy lub przyspieszony; organizowanie
zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem treści adekwatnych do poziomu
rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z
poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju, wspierających
indywidualność lub oryginalność dziecka, wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa
w grupie; organizowanie
zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności, dbania o
zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo; organizowanie
zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych do intelektualnych możliwości i oczekiwań
rozwojowych dzieci, prowadzących do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych
ludzi oraz zdrowia psychicznego; organizowanie
zajęć budujących wrażliwość, w tym
wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy,
zachowania, ruchu, otoczenia, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, sztuk
plastycznych; organizowanie
zajęć pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko
przyrody, rozwijających wrażliwość i umożliwiających poznanie wartości oraz
norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, możliwych do zrozumienia na
tym etapie rozwoju dziecka; organizowanie
zajęć umożliwiających samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu,
konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego
działania, prezentowania wytworów swojej pracy; organizowanie
zajęć prowadzących do poznania norm społecznych, których źródłem jest rodzina,
grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby w otoczeniu dziecka oraz rozwijania
zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie
rozwoju; systematyczne
uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe,
wynikające się z nagłego pojawienia się w otoczeniu dziecka sytuacji lub
zagrożeń, w tym zagrożeń
cywilizacyjnych, takich jak patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna
ingerencja mediów w rozwój dziecka, nieodpowiedzialne korzystanie z
technologii, ubezwłasnowolnienie reklamą, moda, katastrofy, zdarzenia
traumatyczne; systematyczne
wspieranie i rozwijanie mechanizmów uczenia się prowadzące do osiągnięcia przez
dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego podjęcie nauki w szkole; organizowanie procesów realizacji podstawy
programowej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w okresie
czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z
zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Rozdział 2 Sposób realizacji celów i
zadań przedszkola
§ 6
Cele i zadania przedszkola
realizowane są podczas zajęć grupowych i indywidualnej pracy z dzieckiem
poprzez:
właściwą organizację
procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, metod i form
pracy do możliwości psychofizycznych dzieci; umożliwianie korzystania
z opieki psychologiczno- pedagogicznej; organizowanie nauki
religii zgodnie z odrębnymi przepisami; organizację zajęć
dodatkowych; organizację zajęć indywidualnych
lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy wyrównawczej oraz wspieranie
dzieci uzdolnionych; stały kontakt z
rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji; prowadzenie przez nauczycieli
działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci.
Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia
również:
wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka; wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i
przygotowania go do nauki w szkole; rodzaje i stopnie niepełnosprawności w przypadku
dzieci niepełnosprawnych.
W
okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w
związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja
zadań przedszkola odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość w ścisłej współpracy z rodzicami
z
wykorzystaniem: a) materiałów i funkcjonalności stron
internetowych wydawnictw publikujących epodręczniki dla przedszkolaków,skrzynek
poczty elektronicznej, stron: www.przedszkole240.waw.pl,, https://www.facebook.com/przedszkole240,,
b) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu
obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach
internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego
nadzorowanych, c) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i
radiofonii, d) innych niż wymienione w lit. a–c materiałów wskazanych przez
nauczycieli za zgodą dyrektora przedszkola; 2) przez podejmowanie przez wychowanków aktywności określonych przez
nauczyciela, potwierdzających przy udziale rodziców, zapoznanie się ze
wskazanym materiałem i dających podstawę do obserwacji pracy dziecka; 3) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających
wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem m.in. takich jak: zamknięte
grupy na facebooku, massanger, platforma ZOOM, MS Teams 4) przez stałe, cykliczne, regularne informowanie rodziców o
dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu,
w tym szczególnie wychowanków objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną, 5) przez prowadzenie konsultacji dla rodziców w formach i terminach
określonych przez dyrektora przedszkola. § 7
Świadczenia udzielane w przedszkolu - w zakresie
przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego - obejmują
organizację i prowadzenie zajęć opiekuńczo- wychowawczych wspierających
prawidłowy rozwój dziecka, a w szczególności:
działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i
możliwości dziecka, zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w
przedszkolu i poza nim; działania korekcyjno- kompensacyjne, umożliwiające
dziecku osiągnięcie dojrzałości szkolnej; działania przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych
oraz środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i okolicznościowych; działania umożliwiające nauczycielom realizację programów
własnych koncepcji poszerzających podstawę programową; gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny
dziecka, usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka , rozwijające
zainteresowanie dziecka otaczającym go światem oraz umożliwiające właściwy
rozwój emocjonalny i społeczny.
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji
określa się w planie pracy przedszkola
na dany rok szkolny. § 8
W ramach posiadanych możliwości przedszkole udziela
pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych dziecka; rozpoznawaniu indywidualnych możliwości
psychofizycznych dziecka; rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na
funkcjonowanie dziecka w przedszkolu wspieraniu potencjału rozwojowego dziecka; stwarzaniu
dziecku warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola
oraz w środowisku społecznym; umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych
rodziców i nauczycieli.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szczególności dzieciom:
niepełnosprawnym;
niedostosowanym społecznie, zagrożonym niedostosowaniem społecznym; z zaburzeniami zachowania lub emocji; ze szczególnymi uzdolnieniami; ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowej; z chorobami przewlekłymi; z sytuacji kryzysowych i traumatycznych; z niepowodzeniami edukacyjnymi; z zaniedbaniami środowiskowymi, wynikającymi z
trudnych warunków bytowych dziecka i rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z
różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z
wcześniejszym kształceniem za granicą
Korzystanie
z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy,
logopedzi. Zadania z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej realizowane są we współpracy z rodzicami,
poradniami pedagogiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
nauczycielami i innymi współpracownikami oraz podmiotami działającymi na rzecz
rodziny, dziecka. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna
jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz poprzez zintegrowane działania nauczycieli i
specjalistów, a także w formie: 1) zajęć rozwijających uzdolnienia; 2) zajęć specjalistycznych:
korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o
charakterze terapeutycznym; 3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego; 4) porad i konsultacji; 5)
warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli.
§
9
Dziecku
objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania
przedszkolnego do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie wielospecjalistycznej
oceny poziomu funkcjonowania dziecka i
opracowanego dla dziecka indywidualnego programu edukacyjno –
terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie
kształcenia specjalnego. Przedszkole
organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb
oraz możliwości przedszkola poprzez:
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu; dostosowanie programu wychowania przedszkolnego
do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci; dostosowanie warunków organizacji nauczania,
wychowania i opieki; dostosowanie metod i form pracy z dzieckiem. § 10. Przedszkole
rozwija u dzieci poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i
religijnej poprzez:
1) wprowadzanie w zajęcia treści związanych z historią, geografią i kulturą
naszego kraju, regionu, miasta; 2)
organizowanie uroczystości z okazji świąt państwowych i kościelnych;
3) eksponowanie i szanowanie symboli narodowych w pomieszczeniach
przedszkola;
4) wskazywanie uczniom godnych naśladowania autorytetów z historii i
czasów współczesnych;
5) pielęgnowanie tradycji związanych z
miastem, najbliższym środowiskiem;
6)
organizowanie na życzenie rodziców nauki religii.
DZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA I
ICH KOMPETENCJE
Rozdział 3
Organy przedszkola
§ 11
Organami
Przedszkola są:
dyrektor; rada pedagogiczna; rada rodziców. Rozdział 4 Dyrektor przedszkola § 12
Dyrektor przedszkola w szczególności: 1)
kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz; 2) sprawuje nadzór pedagogiczny, z
zastrzeżeniem art. 62, ust. 2 ustawy;
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) jest przewodniczącym rady pedagogicznej i realizuje uchwały rady
pedagogicznej oraz rady rodziców,
podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola zaopiniowanym
przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
a także organizuje administracyjną, i
gospodarczą obsługę przedszkola;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i
nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;
7) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
8) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy,
stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich,
których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i
wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej
szkoły lub placówki;
9) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego ucznia;
dopuszcza
do użytku programów wychowania przedszkolnego; organizuje
i przeprowadza rekrutację dzieci do przedszkola na podstawie odrębnych
przepisów; zapewnienia
funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej; realizuje
zadania zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych; wykonuje
inne zadania wynikające z przepisów szczególnych. ustala zasady
pracy z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (praca zdalna); ustala
zasady rozliczania zajęć realizowanych przez nauczycieli i specjalistów w
okresie pracy zdalnej do pensum nauczyciela i rozliczania pracy w godzinach
ponadwymiarowych. 2. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z
listy wychowanków w przypadkach określonych w § 34 ust. 1 niniejszego statutu. Skreślenie następuje
na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
3. Przepis ust. 2 nie dotyczy dziecka objętego obowiązkiem rocznego
przygotowania przedszkolnego.
4. Dyrektor jako kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu
nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, w szczególności decyduje w sprawach:
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych
pracowników przedszkola; przyznawania nagród oraz wymierzania kar
porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola; występowania z wnioskami, po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla
nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola. 5.
Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą
pedagogiczną i rodzicami:
przedstawia
radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski
wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności
placówki; informuje
nauczycieli o zmianach w przepisach prawa oświatowego; powołuje
zespoły nauczycielskie; zapewnia
pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym; uczestniczy
w procedurze awansu zawodowego nauczycieli; nadaje stopień awansu zawodowego
nauczyciela kontraktowego; dokonuje oceny pracy nauczyciela. 6. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za właściwe
prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno- archiwalnej,
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7.W
przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny wyznaczony i upoważniony
nauczyciel przedszkola.
Rozdział 5
Rada pedagogiczna
§ 13
W przedszkolu działa rada pedagogiczna, która jest
kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań
dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład rady pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. Rada pedagogiczna działa na podstawie
uchwalonego przez siebie regulaminu. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
zatwierdzanie planów pracy przedszkola; podejmowanie uchwał
w sprawie eksperymentów
pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę
rodziców; ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w przedszkolu; przygotowanie projektu i uchwalenie statutu
przedszkola oraz zmian statutu nowego statutu; ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru
pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący
nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola; podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z
listy wychowanków przedszkola.
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
organizację pracy przedszkola w tym tygodniowy rozkład
zajęć (arkusz organizacji przedszkola na dany rok szkolny); projekt planu finansowego przedszkola; wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień; propozycje dyrektora o przyznanie nauczycielom stałych
prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych; przedstawione przez nauczycieli programy wychowania
przedszkolnego.
Rada pedagogiczna może wystąpić do organu
prowadzącego z wnioskiem o odwołanie dyrektora. Rada pedagogiczna może występować do organu
sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie i ocenę działalności
przedszkola, jego dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą
większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków. Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze
głosowania jawnego lub tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobowych. Osoby biorące udział w
zebraniach rady pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych
na zebraniach, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich
rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola. Strukturę rady
pedagogicznej, jej zadania, sposób protokołowania zebrań określa regulamin rady
pedagogicznej. Dyrektor
wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust. 8, jeśli są one niezgodne z
prawem i powiadamia o tym organ prowadzący
oraz organ nadzoru pedagogicznego. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny
uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z prawem po zasięgnięciu
opinii organu prowadzącego przedszkole.
Rozdział 6
Rada rodziców
§ 14
W przedszkolu działa rada rodziców stanowiąca reprezentację
rodziców dzieci. W skład rady rodziców wchodzą (po jednym) przedstawicielu rad oddziałowych
wybranych w tajnych wyborach na zebraniu rodziców danego oddziału. Rada rodziców wykonuje swoje zadania zgodnie z
uchwalonym przez siebie regulaminem, który nie może być sprzeczny ze statutem
przedszkola. Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
uchwalenie regulaminu swojej działalności, opiniowanie projektu planu finansowego; opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności
kształcenia lub wychowania przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach, opiniowanie decyzji
dyrektora przedszkola o dopuszczeniu do działalności w przedszkolu
stowarzyszenia lub innej organizacji (
z wyjątkiem partii i organizacji politycznych); opiniowanie oceny dorobku zawodowego nauczyciela.
Rada rodziców może
występować do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu
sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich
spraw przedszkola. W celu wspierania
działalności statutowej przedszkola, rada rodziców gromadzi fundusze z
dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa jej regulamin. Rozdział 7 Zasady współdziałania organów przedszkola oraz sposoby
rozwiązywania sporów między nimi § 15
Organy przedszkola mają prawo do działania i
podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji. Organy przedszkola są
zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji celów i zadań
przedszkola. Współdziałanie organów przedszkola obywa się według
następujących zasad:
zasady pozytywnej motywacji; zasady partnerstwa; zasady wielostronnego przepływu informacji; zasady aktywnej i systematycznej współpracy; zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
Koordynatorem współdziałania organów jest dyrektor przedszkola. Współdziałanie organów przedszkola obejmuje w
szczególności:
zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych
w przepisach prawa i w statucie przedszkola poprzez:
udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi
administracyjnej; organizację zebrań przedstawicieli organów przedszkola; możliwość występowania z wnioskami i opiniami
dotyczącymi spraw przedszkola; rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów.
opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w
przypadkach określonych przepisami prawa, niniejszym statutem i regulaminami
poszczególnych organów; bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola
o podejmowanych i planowanych działaniach poprzez:
uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach
innych organów; kontakty indywidualne przewodniczących organów.
Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów
przedszkola ustala dyrektor przedszkola. W okresie czasowego
ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty czynności organów tych
jednostek określone w przepisach dotyczących funkcjonowania tych jednostek mogą
być podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art.
2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
(Dz. U. z 2020 r. poz. 344) lub za pomocą innych środków łączności, a w
przypadku kolegialnych organów jednostek systemu oświaty – także w trybie
obiegowym. Treść podjętej w ten sposób czynności powinna być utrwalona w formie
odpowiednio protokołu, notatki, adnotacji lub w inny sposób. § 16 1. W przypadku sporu między radą
pedagogiczną i radą rodziców: 1) prowadzenie mediacji w sprawie spornej i
podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora przedszkola; 2) przed
rozstrzygnięciem sporu dyrektor przedszkola jest zobowiązany zapoznać się ze
stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk; 3)
dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś
z organów – strony sporu; 4) o
swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor przedszkola informuje na
piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia wniosku, o którym mowa w
pkt. 3. 2. W
przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor
przedszkola, powoływany jest zespół mediacyjny. W skład zespołu mediacyjnego
wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, a dyrektor przedszkola
wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole. 3.
Zespół mediacyjny w pierwszej kolejności prowadzi postępowanie mediacyjne. Strony
sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako
rozwiązanie ostateczne. 4. W przypadku wyczerpania
możliwości rozwiązania sporu na terenie przedszkola każda ze stron ma prawo
odwołać się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w
zależności od właściwości rzeczowej przedmiotu sporu.
DZIAŁ IV
ORANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ 8
Organizacja pracy przedszkola
§ 17
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki
w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez
dyrektora przedszkola, zaopiniowany przez radę
pedagogiczną, związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Arkusz zatwierdza organ prowadzący. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z
wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek
dyrektora przedszkola i rady rodziców. Przedszkole
może pełnić dyżur wakacyjny, nie dłużej niż jeden miesiąc w danym roku szkolnym. Przedszkole
zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i
nauczanie w dni robocze w godzinach od 7:30 do 17:30. Praca przedszkola
organizowana jest zgodnie z ramowym
rozkładem dnia ustalonym przez dyrektora przedszkola na wniosek rady
pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania,
wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju
niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. Na
podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału
szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowy rozkład dnia oddziału uwzględnia:
propozycje czasowe między formami proponowanymi przez
nauczyciela, swobodną zabawą dziecka; potrzebę odpoczynku w zależności od wieku dziecka; potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w
zależności od pogody; godziny posiłków. § 18
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest
oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb,
zainteresowań i uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności. Przedszkole posiada pięć oddziałów i 125 miejsc
organizacyjnych. Liczba dzieci w oddziale wynosi maksymalnie 25. Godzina zajęć
nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut. Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu, w tym zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych,
dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci:
z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut; z dziećmi w wieku 5- 6 lat – około 30 minut.
Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały
opiece jednego lub dwu nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału lub
realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy
wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały
okres uczęszczania dzieci do przedszkola. Zmiana nauczyciela opiekującego się danym oddziałem
może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach z inicjatywy dyrektora przedszkola
lub na umotywowany wniosek rodziców. Informacje o sposobie załatwienia wniosku, o którym
mowa w ust.8, dyrektor przedszkola przekazuje rodzicom w terminie 14 dni od
dnia złożenia wniosku. § 19
Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona
jest na podstawie dopuszczonego programu wychowania przedszkolnego. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu
określają odrębne przepisy. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co
roku zatwierdza organ prowadzący. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla
zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, nauczyciele prowadzą
swoją grupę przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
ROZDZIAŁ
9
Sposób
sprawowania opieki nad dziećmi
§ 20
Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
sale zajęć dla każdego oddziału; gabinet logopedy i psychologa; salę plastyczną; szatnię, pomieszczenia administracyjno-gospodarcze wraz z
kuchnia; ogród z placem zabaw.
W zależności od warunków pogodowych dzieci
mają możliwość korzystania z ogrodu przedszkolnego podzielonego na place zabaw
dla poszczególnych grup wiekowych z odpowiednio dobranymi urządzeniami. W przedszkolu organizuje się zajęcia dodatkowe, w
tym w szczególności zajęcia sportowe, z
uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka. Na terenie przedszkola
i obiektów sportowych Akademii Wychowania Fizycznego mogą być organizowane
zajęcia pokazowe dla studentów tej uczelni, prowadzone prze nauczycielki
przedszkola, nauczycieli akademickich oraz studentów. Przedszkole może
organizować dla swych wychowanków wyjazdy rekreacyjno-sportowe tzw. zielone
przedszkola. Szczegółowe zasady organizacji takich wyjazdów określają odrębne
przepisy. § 21
Wychowanie przedszkolne obejmuje
dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy
3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7
lat, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Dziecko,
które ukończyło 2,5 roku może uczęszczać do przedszkola w przypadkach szczególnie
uzasadnionych takich jak: trudna sytuacja rodzinna przy jednoczesnym
odpowiednim poziomie funkcjonowania
dziecka umożliwiającym komunikację i samodzielność w zakresie czynności
higienicznych. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte
dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w
roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych
dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w
którym dziecko kończy 9 lat. Dziecko
w wieku 6 lat jest objęte obowiązkowym
rocznym przygotowaniem przedszkolnym. W
okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w
związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, przedszkole
nie sprawuje opieki nad dziećmi w żadnej formie i czasie.
§ 22
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi
dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, potrzeb
środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych i możliwości placówki. W czasie pobytu w przedszkolu oraz w czasie
zajęć organizowanych przez przedszkole poza jego terenem za bezpieczeństwo i
zdrowie dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył
prowadzenie oddziału. W wyjątkowych sytuacjach krótkotrwałą opiekę nad dziećmi
może sprawować inny pracownik przedszkola. Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo w
szczególności poprzez:
zapewnienie dzieciom
odpowiedniej liczby nauczycieli zapewnienie
w przedszkolu bezpiecznych i higienicznych warunków określonych w odrębnych
przepisach, podawanie posiłków dla dzieci przygotowanych zgodnie z obowiązującymi
normami żywieniowymi; przeprowadzanie prac remontowych, naprawczych i
instalacyjnych w pomieszczeniach przedszkola pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach; utrzymywanie urządzeń higieniczno-sanitarnych w
czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej; zapewnienie w pomieszczeniach przedszkola
właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania; prowadzenie minimum raz w roku próbnych alarmów połączonych
z ewakuacją dzieci; wyposażenie przedszkola w niezbędne środki do
udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania. § 23
W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby
przewlekłe) na pisemny wniosek rodziców
mogą być dziecku podawane leki. W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust.
1, rodzice zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego
określającego nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania oraz okres leczenia. W przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów
lekarskich, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach. W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka,
przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców. Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia
i pracownika przedszkola: nauczyciela lub dyrektora. W razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu
dziecka w przedszkolu nauczyciel zobowiązany jest : 1) udzielić pierwszej pomocy, a w razie
konieczności wezwać pogotowie ratunkowe, 2) niezwłocznie powiadomić rodziców i dyrektora
przedszkola. 7. Dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić
prokuratora i kuratora oświaty o wypadku śmiertelnym, a w przypadku zbiorowego
zatrucia, państwowego inspektora sanitarnego. 8. W
przypadku choroby zakaźnej, rodzice dziecka, zobowiązani są do powiadomienia o
tym dyrektora placówki, a w przypadku jego nieobecności nauczyciela
zastępującego dyrektora lub kierownika
gospodarczego. § 24 1. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola
opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą pomagającą, którą może być
inny pracownik przedszkola lub rodzic. Na jedną osobę dorosłą może przypadać
maksymalnie 10 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie mniej niż dwóch
opiekunów; 2. Spacery i
wycieczki są organizowane zgodnie z regulaminem organizowania
krajoznawstwa i turystyki obowiązującym w przedszkolu; 3. W
trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do
ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci
przed wyjściem w teren. 4.
Niedopuszczalne
jest realizowanie spacerów i wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi
oraz podczas silnych wiatrów. 5. W
przypadku alertu smogowego wyjścia dzieci poza budynek przedszkola są
zabronione lub ograniczane. 6. Przed
wyjściem dzieci do ogrodu, teren
przedszkolny musi być sprawdzony pod względem bezpieczeństwa przez pracownika przedszkola. 7. Jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone
zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać
zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić
do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz
powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
ROZDZIAŁ 10
Zasady przyprowadzania i odbierania
dzieci
§ 25
Przedszkole
sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu przekazania dziecka przez rodzica lub
inną upoważnioną przez nich osobę pod
opiekę wychowawcy oddziału lub pod opiekę innego nauczyciela sprawującego
opiekę nad dziećmi , do czasu odbioru dziecka z sali lub ogrodu przez rodzica
lub upoważnioną przez nich osobę; Przy przyprowadzaniu dzieci do przedszkola stosuje się
następujące zasady:
rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania
dziecka w godzinach ustalonych przez przedszkole na walnym zebraniu z rodzicami; rodzice są
zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego, przygotowują dziecko w szatni do pobytu w przedszkolu, a
następnie przekazują je pod opiekę wychowawcy lub nauczyciela dyżurującego; 2a) w celu przeciwdziałaniu
pandemii COVID-19 dyrektor może zdecydować o ograniczeniu bądź zakazie wstępu
rodziców do budynku przedszkola, w przypadku spóźnienia lub nieobecności dziecka w
danym dniu, fakt ten zgłaszany jest pracownikom przedszkola przez system iprzedszkole; rodzice
, upoważnione osoby są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci w drodze do
przedszkola i z przedszkola; stan zdrowia dziecka przyprowadzonego do przedszkola
nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu tego dziecka oraz innym osobom
przebywającym w jego otoczeniu; w przypadku zaobserwowania objawów chorobowych
nauczyciel niezwłocznie kontaktuje się z rodzicami w celu odebrania dziecka z
przedszkola; powiadomieni rodzice są zobowiązani do niezwłocznego
odebrania dziecka z przedszkola.
ROZDZIAŁ
11
Zasady
współdziałania z rodzicami
§ 26
Dziecko
może być odbierane z przedszkola tylko przez rodziców lub osobę przez nich
upoważnioną na podstawie pisemnego upoważnienia opatrzonego datą i
zawierającego imię, nazwisko i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość
upoważnionej osoby oraz jej podpis i podpisy rodziców. Osoba
upoważniona przez rodziców do odbierania dziecka powinna być osobą zapewniającą
dziecku pełne bezpieczeństwo.
Przedszkole może odmówić wydania dziecka osobie poniżej 13 roku życia oraz osobie, której stan wskazuje na spożycie alkoholu lub
środków odurzających. W przypadku upoważnienia do odbierania dziecka
przez osobę niepełnoletnią rodzice są
zobowiązani do dołączenia do upoważnienia informacji potwierdzającej, że upoważniona osoba niepełnoletnia
zapewnia dziecku pełne bezpieczeństwo od momentu jego odebrania z przedszkola. Dzieci powinny być odebrane z placówki do godziny
17:30. W
sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z przedszkola w wyznaczonym czasie,
nauczyciel podejmuje następujące działania:
kontaktuje się telefonicznie z rodzicami
dziecka; w
przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami oczekuje z dzieckiem przez
okres 60 minut na rodziców lub upoważnioną do odbioru dziecka osobę; jeżeli w
tym czasie rodzice lub upoważniona do odbioru dziecka osoba nie zgłoszą się po
dziecko, nauczyciel powiadamia policję.
W przypadku, gdy sytuacja, o której mowa w ust.
9 nie ma charakteru sporadycznego, przedszkole podejmuje działania
interwencyjne, włącznie z wystąpieniem z wnioskiem do sądu rodzinnego i
nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka przedszkola; W momencie przekazania dziecka osobie
odbierającej - rodzicom lub osobie przez nich upoważnionej, ta przejmuje
odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo. Przedszkole ma prawo odmówić odebranie dziecka z
przedszkola, rodzicowi wobec którego sąd wydał orzeczenie o ograniczeniu lub
pozbawieniu władzy rodzicielskiej. W
okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w
związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, przedszkole
organizuje dla rodziców konsultacje w formach i terminach podanych do
wiadomości członkom społeczności przedszkola przez dyrektora. Konsultacje
zapewniają rodzicom kontakt z każdym nauczycielem i specjalistą. Dodatkowo
nauczyciele i specjaliści, komunikują się z rodzicami swoich dzieci/wychowanków
za pomocą technik i narzędzi lub w inny, uzgodniony sposób, wskazany przez
dyrektora placówki. § 27
1.
Przedszkole pełni wobec rodziców funkcję doradczą i wspierającą działania
wychowawcze.
2. W
zakresie związanym z uczęszczaniem dzieci do przedszkola rodzice mają prawo do:
uznania
ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci; dostępu
do wszelkich informacji dotyczących organizacji kształcenia i wychowywania ich
dzieci; uzyskiwania
rzetelnej informacji o postępach i zachowaniu dziecka; wsparcia
ze strony nauczycieli przedszkola w razie problemów wychowawczych; pomocy
ze strony nauczycieli i specjalistów (psychologa, logopedy) w rozpoznawaniu
przyczyn trudności edukacyjnych i wychowawczych dziecka oraz porad i wskazówek
w zakresie metod i sposobów pokonywania tych trudności; partnerskiego
współdziałania i aktywnego wpływania poprzez swoich przedstawicieli na sprawy
przedszkola; zapoznania
się z realizowanym programem i planami pracy w danym oddziale; wyrażania
i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy
przedszkola; aktywnego
uczestnictwa w życiu przedszkola, w szczególności poprzez czynne i bierne prawo
wyborcze w wyborach do rady rodziców i uczestnictwo w pracach rady rodziców; współdziałania
w realizacji zadań wychowawczych przedszkola; wyrażania
i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola dyrektorowi, organowi
prowadzącemu oraz organowi nadzorującemu pracę pedagogiczną, za pośrednictwem
rady rodziców; uzyskiwania
informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka.
Do
podstawowych obowiązków rodziców związanych z uczęszczaniem dziecka do
przedszkola należy :
przestrzeganie
zasad określonych w statucie przedszkola; przyprowadzanie
do przedszkola dzieci w dobrej kondycji zdrowotnej; przyprowadzanie
i odbieranie dziecka w wyznaczonych godzinach osobiście lub przez upoważnioną
osobę; zgłaszanie
nieobecności dziecka w przedszkolu; bezwzględnego
informowania o nieobecności dziecka spowodowanej chorobą, w szczególności przy
zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych; regularne
i terminowe wnoszenie opłat za przedszkole; systematyczne
współdziałanie z nauczycielem; wspieranie
nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka; respektowanie
uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców. 4.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego
są obowiązani do: 1)
dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola; 2)
zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia. 5.
Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji
w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
Przez niespełnienie obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego w przedszkolu należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie
jednego miesiąca w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu. Przedszkole
oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
konsultacje pedagogiczne - w miarę bieżących potrzeb; zebranie walne organizowane na początku każdego roku
szkolnego; zebrania
oddziałowe organizowane co najmniej trzy
razy w roku szkolnym; kontakty indywidualne
zgodnie z potrzebami rodziców, nauczycieli zajęcia otwarte,
integracyjne dla dzieci i rodziców; warsztaty, szkolenia dla rodziców pogadanki w zakresie
zagadnień interesujących rodziców lub istotnych dla nauczycieli przedszkola spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości
przedszkolnych; wycieczki, festyny, pikniki; spotkania adaptacyjne, kącik dla rodziców, ogłoszenia, informacje na stronie internetowej i portalu
społecznościowym.
Zakres zadań Przedszkola związanych ze współdziałaniem
z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli
i rodziców; rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka; zapewnienie
indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod i
sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb
środowiska; ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych; udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych; zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z
programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale; przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego
zachowania i rozwoju; angażowanie rodziców w działalność przedszkola.
ROZDZIAŁ 12
Zasady
odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia
§ 28
Obsługę
finansową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty-Bielany. Zasady
gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy. Podstawą
gospodarki finansowej przedszkola jest roczny plan finansowy. Przedszkole
pokrywa koszty swej działalności:
z
dotacji przewidzianej w budżecie m.st. Warszawy na zadania oświatowe; z
wpłat rodziców tytułem pokrycia kosztów posiłków dzieci;
Przedszkole
może otrzymywać darowizny, gromadzić fundusze z dodatkowych źródeł.
Gospodarowanie tymi dochodami określają odrębne przepisy.. Świadczenia
udzielane przez przedszkole w zakresie realizacji zadań wychowania
przedszkolnego są nieodpłatne. Dzienna
wysokość opłaty za korzystanie z posiłków w przedszkolu jest ustalona przez
dyrektora przedszkola na podstawie odrębnych przepisów. Opłatę
za korzystanie przez dziecko z posiłków w przedszkolu rodzice wnoszą w okresach
miesięcznych, z góry do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc,
którego opłata dotyczy. W
przypadku zgłoszenia rezygnacji z posiłków lub nieobecności dziecka w przedszkolu,
opłata za korzystanie z posiłków w każdym dniu nieobecności podlega zwrotowi, z
wyłączeniem pierwszego dnia. Za pierwszy dzień nieobecności lub rezygnacji z
posiłku, dopuszcza się możliwość zwrotu dziennej stawki w przypadku, gdy
nieobecność lub rezygnacja zostaną zgłoszone najpóźniej w tym dniu do godziny 9:00. Dyrektor
przedszkola może udzielić zwolnienia w całości lub części opłat za korzystanie
przez dzieci z posiłków w przedszkolu, w przypadku szczególnie trudnej sytuacji
materialnej rodziny dziecka oraz szczególnie uzasadnionych przypadkach
losowych, z zastrzeżeniem, że zwolnienia te są udzielane wyłącznie w sytuacji,
gdy nie jest możliwe uzyskanie dofinansowania posiłków z pomocy społecznej. Z
wyżywienia mogą korzystać pracownicy przedszkola wnosząc opłatę w wysokości
ustalonej stawki. obejmującej koszty przygotowania posiłków. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek
systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
COVID-19, odpłatności za korzystanie przez dzieci z wyżywienia są niepobierane.
DZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
Rozdział 13
Zatrudnianie nauczycieli i innych pracowników
przedszkola
§ 29
Przedszkolu
zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjno-obsługowych. Nauczycieli oraz pracowników, o których mowa w ust.1, zatrudnia i zwalnia z
zachowaniem odrębnych przepisów dyrektor przedszkola. Pracownicy pedagogiczni oraz pozostali pracownicy przedszkola
są zatrudniani według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny
arkusza organizacyjnego. Rozdział
14 Zadania nauczycieli § 30
Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy
w szczególności:
sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi
dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem; systematyczne kontrolowanie miejsc, w których
prowadzone są zajęcia; powiadamianie o uszkodzonych salach lub sprzętach; kontrola obecności dzieci na zajęciach; powiadomienie dyrektora przedszkola o wypadku dziecka; organizowanie wycieczek i spacerów zgodnie z
obowiązującym w przedszkolu Regulaminem organizowania krajoznawstwa i
turystyki.
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem
z rodzicami w sprawach wychowania i
nauczania dzieci obejmuje w szczególności:
uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli
i rodziców; rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka; zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi
poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku,
możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska; ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form
oddziaływań wychowawczych; udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych; zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z
programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale; przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego
zachowania i rozwoju opracowanie planu współpracy z rodzicami; angażowanie rodziców w działalność przedszkola; informowanie
rodziców o tygodniowych zakresach treści
na podstawie których będzie odbywała się realizacja podstawy programowej w
danym tygodniu oraz przypominanie o
zasadach zapewniających wychowankom bezpieczeństwo w sieci w ramach
udostępnianych im materiałów, źródeł oraz stosowanych metod i narzędzi podczas edukacji na
odległość.
Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i
prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej
jakość obejmuje w szczególności:
udział w opracowywaniu planów pracy przedszkola,
różnorodnych projektów edukacyjnych i innowacji; opracowywanie miesięcznych planów pracy dla oddziału z
uwzględnieniem planu pracy przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego
realizowanego w oddziale; uczestnictwo w ewaluacji wewnętrznej podejmowanej w przedszkolu; wybór programu wychowania przedszkolnego i
przedstawienie go dyrektorowi przedszkola; prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz
innej dokumentacji zleconej przez dyrektora przedszkola zgodnie z przepisami
prawa; przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły
podstawowej oraz sporządzenie informacji dla rodziców; wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego
zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka; kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie
środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych; stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i
wychowania; zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć
organizowanych przez przedszkole, nie pozostawiania dzieci bez opieki osoby
dorosłej- w razie konieczności prośba o pomoc pracownika obsługi; systematyczne doskonalenie swoich kompetencji
zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania
stanowiska nauczyciela w przedszkolu, które określają odrębne przepisy; dbałość o estetykę pomieszczeń; czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja
postanowień i uchwał; inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze
dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym; przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką
Bezpieczeństwa Informacji; możliwość realizowania zajęć w ramach projektów i
programów finansowanych z udziałem środków europejskich w ramach nawiązanego
stosunku pracy.
Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem
obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb
rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych
dzieci; prowadzenie bieżącej diagnostyki; wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy
indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z
dzieckiem; dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze
sposobem przyjętym w przedszkolu. dokumentowanie obserwacji pedagogicznych w okresie czasowego ograniczenia
funkcjonowania przedszkola w sposób ustalony
przez dyrektora przedszkola. 4a. Obserwacje i monitorowanie
pracy wychowanków przedszkola podczas pracy na odległość odbywa się przy czynnym i aktywnym
współudziale rodziców, których zadaniem jest: 1) przekazywać nauczycielowi wnioski z własnych obserwacji dziecka, 2) przesyłać w dowolnej formie
skanu, zdjęcia widok karty pracy dziecka, ćwiczenia, pracy plastycznej lub
innego wytworu, które dziecko wykonało zgodnie z procesem edukacyjnym
zaplanowanym przez nauczyciela lub procesem terapeutycznym zaplanowanym przez
specjalistę, 3) wypełniać ankiety, wywiadu, karty obserwacji przesłane przez
nauczyciela w terminach uzgodnionych z rodzicami, 4) przekazywać inne informacje istotne ze względu na sytuacje porażki,
sukcesu, progresu lub regresu w rozwoju i nabywaniu wiadomości oraz
umiejętności.
Zakres zadań nauczycieli
związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc
psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną obejmuje w
szczególności:
organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami (psycholog, logopeda, lekarz); udział w omówieniu pracy z logopedą, psychologiem.
Nauczyciel ma prawo
korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony
dyrektora przedszkola, wyspecjalizowanych placówek i instytucji
naukowo-oświatowych. Nauczyciel zobowiązany
jest wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora przedszkola wynikające z
działalności przedszkola, w tym brać udział i pracować w zespołach nauczycieli. W okresie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań nauczycieli,
specjalistów, wychowawców, oraz innych pracowników przedszkola odbywa się
poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie ustawy prawo oświatowe. § 31
1.
Do zadań logopedy należy:
diagnozowanie
logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych, w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu
rozwoju językowego dzieci; prowadzenie
zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i
nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej
zaburzeń; podejmowanie
działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji
językowej we współpracy z rodzicami dzieci; wspieranie
nauczycieli w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dzieci; rozpoznawanie
przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym
barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka w życiu przedszkola udzielanie
pomocy psychologiczno – pedagogicznej .
W udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej nauczycieli może wspierać psycholog oddelegowany
do pracy w przedszkolu przez rejonową poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Rozdział 15
Zadania pracowników niebędących
nauczycielami
§ 32
Status
prawny pracowników niebędących nauczycielami określają przepisy o pracownikach
samorządowych. Pracownikami
niebędącymi nauczycielami są pracownicy administracji i obsługi:
kierownik
gospodarczy; kucharka; pomoc
kuchenna; pomoc
nauczyciela; woźna
oddziałowa; dozorca; szatniarka.
Podstawowym
zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania
przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w
ładzie i czystości. Pracownicy
administracji i obsługi są zobowiązani do prezentowania wychowankom przedszkola
przykładnej kultury osobistej i taktu. Pracownicy
administracji i obsługi są obowiązani wykonywać pracę sumiennie i
starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy,
jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Pracownik
administracji i obsługi jest obowiązany w szczególności:
przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy; przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie
pracy porządku, przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i
higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych; dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie; przestrzegać przepisów dotyczących ochrony danych
osobowych; przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia
społecznego.
Zadania
pracowników administracji i obsługi związane z zapewnieniem bezpieczeństwa
dzieciom polegają na: 1) wspomaganiu
nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo dzieciom; 2) udzielaniu
pomocy na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych; 3)
informowaniu o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających
bezpieczeństwu dzieci. Szczegółowy zakres
obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych określa dyrektor przedszkola
w zakresach czynności. DZIAŁ VI PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI Rozdział 16 Prawa
i obowiązki dzieci § 33
Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw
dziecka, w szczególności do:
życzliwego i podmiotowego traktowania; zabawy i działania w bezpiecznych warunkach; przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z
wykluczeniem pośpiechu; spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje; wypoczynku, jeśli jest zmęczone; zabawy i wyboru towarzyszy zabawy; badania i eksperymentowania; doświadczania konsekwencji własnego zachowania
(ograniczonego względami bezpieczeństwa); rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb; aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi; wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania; nagradzania wysiłku; formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań,
(na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź); ciągłej opieki ze strony nauczyciela; współpracy nauczyciel – dziecko opartej się na
poszanowaniu godności osobistej dziecka; ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy
fizycznej bądź psychicznej; nauki regulowania własnych potrzeb; ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy
fizycznej bądź psychicznej; spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego; możliwości spełniania obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, tzw. edukacji domowej, zgodnie
z przepisami ustawy, do takiej organizacji kształcenia, która
umożliwi mu w równym stopniu co innym dzieciom realizację podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz uczestnictwo w zajęciach organizowanych przez
przedszkole z wykorzystaniem technik i metod nauczania na odległość lub innych
form kształcenia przyjętych przez przedszkole. w okresie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Do obowiązków dziecka należy:
przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie; przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia; przestrzegania higieny osobistej; poszanowanie godności rówieśników i dorosłych; przestrzeganie wartości uniwersalnych takich jak:
dobro, prawda, miłość, piękno; wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych oraz pełnienie dyżurów w miarę swoich
możliwości. stosowanie się za pośrednictwem rodziców zasad
wynikających z organizacji kształcenia na odległość określonych przez
nauczycieli ,w tym szczególnie do przesyłania m.in. drogą elektroniczną efektów
swojej pracy zgodnie ze wskazaniami nauczyciela.
W przypadku naruszenia praw dziecka przez przedszkole
rodzic ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału lub dyrektora przedszkola
według określonej procedury:
skargi przyjmuje i rozpatruje dyrektor przedszkola; odpowiedź udzielana jest pisemnie do 7 dni w formie
pisemnej; w przypadku niezadowalającego rozpatrzenia skargi
rodzic ma prawo ponownego jej skierowania do organu prowadzącego lub organu
sprawującego nadzór pedagogiczny. § 34
Informacje
i opinie o dziecku podlegają szczególnej ochronie. Mogą być udostępniane
jedynie rodzicom dziecka i organom lub instytucjom uprawnionym na mocy
przepisów szczególnych, a innym osobom jedynie za pisemną zgodą rodziców. Informacje
o dziecku i rodzinie uzyskane przez nauczyciela lub innego pracownika
przedszkola stanowią tajemnicę służbową.
Rozdział 17
Zasady skreślania dziecka z listy
wychowanków
§ 35
Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić
dziecko z listy wychowanków w przypadku:
zachowania dziecka uniemożliwiającego zapewnienie jemu
oraz innym dzieciom bezpieczeństwu i braku możliwości udzielania pomocy w ramach
środków, jakimi dysponuje przedszkole; uchylania się rodziców od współdziałania z
nauczycielem oddziału w zakresie ustalenia zasad oddziaływania wychowawczego; braku możliwości określenia form pomocy i opieki
dziecku wynikającego z odmowy podjęcia współpracy ze specjalistami
poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, nieobecności
dziecka ponad jeden miesiąc bez poinformowania przedszkola o przyczynie
tej nieobecności.
Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają
dzieci realizujące w przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola
przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców. W
przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacjach opisanych
w ust. 1, dyrektor zobowiązany jest
podjąć następujące działania:
1)
zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z
przedszkolem w zakresie korekcji
zachowań dziecka;
2) zaproponować rodzicom i dziecku
odpowiednią pomoc;
3) zawiadomić organ prowadzący i sprawujący
nadzór pedagogiczny o zaistniałym problemie oraz o zamiarze skreślenia dziecka z listy przedszkolaków;
zawiadomić
rodziców na piśmie o podjętej decyzji.
DZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Rozdział 18
Ceremoniał przedszkola
§ 36
Ceremoniał przedszkola obejmuje:
1) pasowanie na przedszkolaka;
2) uroczystość zakończenia roku szkolnego i
pożegnania dzieci kończących edukację przedszkolną.
Rozdział 19
Postanowienia końcowe
§ 37
Przedszkole prowadzi i przechowuje
dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:
pracowników, rodziców i dzieci.
Projektowanie nowego statutu odbywa się w przypadku:
licznych zmian lub zmian, które naruszyłyby spójność
statutu; gdy statut był wielokrotnie nowelizowany.
Projektowanie zmiany statutu dokonuje się w przypadku:
zmian zachodzących w przepisach prawa powszechnego lub
lokalnego; potrzeby nowych rozwiązań organizacyjnych lub
usprawnienia funkcjonowania społeczności przedszkolnej; ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań
przez określony organ przedszkola; zalecenia organów kontrolnych; innych przyczyn (np. zmiana nazwy, nadanie imienia).
Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym dla
jego nadania. Rada pedagogiczna upoważnia dyrektora przedszkola
do opublikowania ujednoliconego tekstu statutu po każdej nowelizacji. Tekst ujednolicony statutu wprowadza się zarządzeniem
dyrektora przedszkola. Tekst ujednolicony dostępny jest w wersji
papierowej w holu przedszkola, gabinecie dyrektora przedszkola, oraz na stronie
internetowej przedszkola. Regulaminy i inne unormowania wewnętrzne, w tym
regulaminy działalności, uchwalone przez organy działające w przedszkolu, nie
mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 38
Traci moc statut nadany uchwałą rady
pedagogicznej w dniu 27.11.2017 r. Powyższy statut
wchodzi w życie z dniem 01.09.2020r.
|
|
|